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dc.contributor.authorMarcillo Armenta, Yusvany Arturo
dc.coverage.spatialColombia
dc.date.accessioned2024-02-12T20:13:30Z
dc.date.available2024-02-12T20:13:30Z
dc.date.issued2023-12-04
dc.date.submitted2024-02-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14112/28151
dc.description.abstractThe main objective of this study was to develop critical thinking through project-based learning as a didactic strategy for sixth grade students in the area of Spanish language at the Buena Vista School in the municipality of Becerril, Cesar. Finally, an assessment and evaluation of the achievements and results obtained from the application of the PBL didactic strategy for the development of critical thinking in students was carried out. Methodologically, it was framed in a qualitative study under the type of participatory action research. Classes were observed, questionnaires and interviews were applied, and field diaries were analyzed to evaluate the impact of project-based learning on students' critical thinking skills, with a comparative analysis of results. It was concluded that project-based learning has shaped students as reflective and autonomous learners, capable of facing the challenges of today's world with an analytical and purposeful mindset. As a result of the application of the Cornell level X test, a second application showed a substantial improvement in all variables.es_ES
dc.description.tableofcontentsContenido Introducción 14 1. Resumen del proyecto 16 1.1. Descripción del problema 17 1.1.1. Formulación del problema 22 1.2. Justificación 23 1.3. Objetivos 30 1.3.1. Objetivo general 30 1.3.2. Objetivos específicos 30 1.4. Marco referencial o fundamentos teóricos 31 1.4.1. Antecedentes 31 1.4.1.1. Internacionales. 31 1.4.1.2. Nacionales. 35 1.4.1.3. Regionales. 37 1.4.1. Marco teórico 40 1.4.2. Marco conceptual 52 1.4.3. Marco contextual 53 1.4.4. Marco legal 55 1.4.5. Marco ético 56 1.5. Metodología 57 1.5.1. Paradigma de investigación 58 1.5.2. Enfoque de investigación 59 1.5.3. Tipo de investigación 61 1.5.4.1. Unidad de análisis. 66 1.5.4.2. Unidad de trabajo 66 1.5.5. Técnica e instrumentos de recolección de información 67 1.5.5.1. Las técnicas de investigación 68 1.5.5.1.1. La técnica de observación 68 1.5.5.1.2. La entrevista a profundidad 69 1.5.5.1.3. Grupo nominal 70 1.5.5.1.4. Técnica Delphi 70 1.5.5.1.5. Taller Investigativo 71 1.5.5.1.6. Revisión documental 71 1.5.5.2. Instrumentos de investigación 72 1.5.5.2.1. Diario de campo 72 1.5.5.2.2. Registros de hechos 73 1.5.5.3. Codificación cualitativa 74 1.5.5.4. Diseño de técnicas e instrumentos de recolección de información 77 1.5.5.4.1. La técnica de observación 77 1.5.5.4.2. La entrevista a profundidad 78 1.5.5.5. Actividades realizadas. 78 1.5.5.5.1. Actividad 1 de intervención aplicada con APB 79 1.5.5.5.2. Actividad 2 de intervención aplicada con APB 81 1.5.5.5.3. Otras actividades de intervención aplicadas con APB 83 2. Presentación de resultados 85 2.1 Tratamiento de la información 86 2.2. Organización de los resultados 86 2.2. Análisis e interpretación de resultados 87 2.2.1. Análisis del primer objetivo 87 2.2.2. Análisis del segundo objetivo 94 2.2.3. Análisis del tercer objetivo 97 2.2.4. Análisis del cuarto objetivo 102 2.3. Discusión 109 3. Conclusiones 113 4. Referencias bibliográficas 115 Anexos 122es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.titleAprendizaje basado en proyectos para el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de sexto grado desde el área de Lengua Castellana en la Escuela Buena Vista del Municipio Becerril, Cesares_ES
dc.title.alternativePROJECT-BASED LEARNING FOR THE DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING IN SIXTH GRADE STUDENTS IN THE AREA OF SPANISH LANGUAGE AT THE BUENA VISTA SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF BECERRIL, CESARes_ES
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dc.audiencePúblico generales_ES
dc.contributor.researcherLlamas Rodriguez, Oscar
dc.contributor.tutorMoya Rodriguez Angela Maria
dc.identifier.instnameUniversidad Marianaes_ES
dc.identifier.reponameRepositorio Clara de Asíses_ES
dc.publisher.placePasto - Nariñoes_ES
dc.relation.citationEdition133es_ES
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dc.rights.ccAtribución 4.0 Internacional*
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dc.type.spaAnimaciónes_ES


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