The communication of primary school teachers and the construction of the notion of classification
La comunicación de los profesores de básica primaria y la construcción de la noción de clasificación;
A comunicação dos professores da escola primária e a construção da noção de classificação
Autor
Barrios Estrada, Ana
Torres Mesías, Álvaro
Narváez Gómez, Alejandra
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemMaterias
comunicacióndidáctica
ciencias naturales
noción de clasificación
profesores
comunicação
didática
ciências naturais
noção de classificação
professores
communication
didactics
natural sciences
notion of classification
teachers
Colecciones
- Revista Criterios [261]
Descripción
The article is the result of an investigation oriented to establish whether the fifth grade teachers of six normal schools enhance or interfere in the construction of the notion of classification in the area of natural sciences through their oral communicative didactic interaction with the students.This study was assumed from a methodological conception of qualitative-quantitative research; questionnaires and direct observations were applied, registered in the researcher’s notes and in checklists. These data were analyzed and contrasted, from an intersubjective view of the participants in this research.Thus, teachers’ didactic attitudes and communicative actions were evidenced, supported by guiding questions that provoke exploration, explanation and that contribute to the formation of a core of concepts assumed as classification, taking care that students structure their answers adequately, considering the point of view of the other, and with emphasis on metacognitive processes that support learning. References Bernstein, B. (1998). PedagogÃa control simbólico e identidad. TeorÃa, investigación y crÃtica. Madrid: Morata. Bruner, J. (1967). El saber y el sentir. Ensayo sobre el conocimiento. México: Pax México. Castillo, N. y Posada, N (2009). Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/educacion/tesis90.pdf. Daza, S. y Quintanilla, M. (2011). La enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades. Barrancabermeja: GRECIAINYUBA. De Landsheere, G. (1983). Cómo enseñan los profesores. Análisis de las interacciones verbales en clase. Madrid: Santillana. Driver, R., Squires, A., Rushworth, P. y Wood-Robinson, V. (1999). Dando sentido a la ciencia en secundaria. Investigaciones sobre la idea de los niños. Madrid, España: Visor. Trad. MarÃa José Pozo Municio. Traducción del orginal: Making sense of secondary science: research into children’s ideas. Habermas, J. (1987). TeorÃa de la acción comunicativa. Vol I y II. Madrid: Taurus. Haynes, J. (2004). Los niños como filósofos. El aprendizaje mediante la indagación y el dialogo en la escuela primaria. Barcelona, España: Paidos Ecuador. Jaramillo, L. y Murcia, N. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. (2da. ed.). Armenia: Kinésis. Niño, V. (1994). Los procesos de la comunicación y del lenguaje. Santafé de Bogotá: Ecoe. Piaget, J. (1983). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Estudio sobre la lógica del niño (I). Buenos Aires: Guadalupe. Sanz, E. y DÃaz, M. (2012). El Discurso Oral Argumentado: Propuesta Didáctica para Mejorar la Argumentación Oral en los Niños. Ponencia presentada en el III Congreso Nacional de Investigación en Educación en Ciencias y TecnologÃa – EDUCYT y II Congreso Iberoamericano en Investigación en Enseñanza de las Ciencias – CIEC. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia. Vygostsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: PaÃdos. Zabala, M. (1996). Calidad en la educación infantil. Madrid: Narcea.
UNIVERSIDAD MARIANA
- Calle 18 No. 34-104 Pasto (N)
- (057) + 7244460 - Cel 3127306850
- informacion@umariana.edu.co
- NIT: 800092198-5
- Código SNIES: 1720
- Res. 1362 del 3 de febrero de 1983
NORMATIVIDAD INSTITUCIONAL
PROGRAMAS DE ESTUDIO
Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electronico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co
CONVOCATORIASINSCRIPCIÓN DE HOJAS DE VIDAGESTIÓN DEL TALENTO HUMANO
POLÍTICA DE PROTECCIÓN DE DATOS PERSONALESCONDICIONES DE USO U TÉRMINOS LEGALESRÉGIMEN TRIBUTARIO ESPECIAL 2021

Copyright Universidad Mariana
Tecnología implementada por