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dc.contributor.authorEspejero, Linaidas
dc.coverage.spatialColombia, Valledupar
dc.date.accessioned2024-09-02T19:24:54Z
dc.date.available2024-09-02T19:24:54Z
dc.date.issued2024-06-01
dc.date.submitted2024-07-26
dc.identifier.citationNormas APAes_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14112/28498
dc.description.abstractABSTRACT: Environmental education is an interdisciplinary field that seeks to promote knowledge, awareness and actions that minimize the impact of environmental problems on the planet. According to the National Code of Renewable Natural Resources and Environmental Protection, cited in (Pita, 2016), environmental education developed in the context of schools must have spaces where students can recognize, interpret and have a direct relationship with the environment; so that they are sensitized and this has an impact on environmental protection actions within their community. Now, environmental education is a current that was born as an essential response to the environmental shortcomings that have occurred recently, especially due to the loss of biodiversity, soil degradation and the lack of sensitivity of human beings with respect to the environment. natural. The above makes it necessary to educate new generations about positive environmental practices that help reduce pollution levels. Consequently, this research aims to explore the effectiveness of pedagogical approaches in environmental education to promote greater environmental awareness and commitment among students. Through a critical analysis of the existing literature and the research carried out, the aim is to promote positive practices in environmental education and make an impact on the formation of pro-environmental attitudes and behaviors; To achieve the above, it is intended to create a school garden with the first grade students of the Consuelo Araujo Noguera educational institution, Jesús Sierra Uribe headquarters, a tool that would be transversal between knowledge, knowing how to do and knowing how to be.es_ES
dc.description.tableofcontentsContenido Introducción 11 1.Resumen del proyecto 13 1.1 Descripción del problema 13 1.1.1. Formulación del problema 17 1.2 Justificación 17 1.3 Objetivos 18 1.3.1. Objetivo general 18 1.3.2. Objetivos específicos 18 1.4 Marco referencial 22 1.4.1 Marco contextual 22 1.4.2. Antecedentes 23 1.4.2.1. Internacionales. 23 1.4.2.2. Nacionales 25 1.4.2.3. Regionales 27 1.4.2.4. Locales 27 1.4.3 Marco Teórico 29 1.4.3.1. Educación Ambiental 29 1.4.3.2 Objetivos de la educación ambiental. 30 1.4.3.3 Huertas escolares. 33 1.4.3.4 Huertas escolares productivas. 35 1.4.3.5. Huertos escolares pedagógicos. 36 1.4.4 Marco legal 38 1.4.5. Marco ético 41 1.5 Metodología 42 1.5.1 Paradigma de investigación 42 1.5.2 Enfoque de investigación 42 1.5.3 Tipo de investigación 43 1.5.4 Población y muestra / Unidad de trabajo y unidad de análisis 43 1.6 Técnica e instrumentos de recolección de información 44 1.6.1 Técnica de observación Participante 44 1.6.2 Instrumentos de investigación. 45 1.6.2.1 Instrumento: cuestionario de evaluación 45 2. Presentación de resultados 47 2.1. Procesamiento de la información 47 2.2 Análisis e interpretación de resultados 48 2.2.1. Análisis del primer objetivo 48 2.2.2. Análisis del segundo objetivo 52 2.2.3. Análisis del tercer objetivo 77 2.3. Triangulación 84 2.4. Discusión de resultados 90 3. Conclusiones 93 4. Recomendaciones 94 Anexos 100es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleFomento de la educación ambiental a través del desarrollo de huertas escolares en el grado primero de la institución educativa Consuelo Araujo Noguera, sede Jesús Sierra Uribe en la ciudad de Valledupar-Cesares_ES
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dc.subject.keywordsEDUCACIÓN AMBIENTAL HUERTAS DESARROLLO PROMOVER CONOCIMIENTOes_ES
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