School task as a family commitment
La tarea escolar como un compromiso de familia;
A tarefa escolar, como um compromisso da família
Autor
Rodríguez Rueda, Yaneth
Pedraza Ortiz, Alexandra
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemMaterias
familiaescuela
tarea escolar
família
escola
trabalho escolar
family
school
homework
Colecciones
- Revista Criterios [230]
Descripción
Family plays a very important role in the permanent accompaniment of basic education students in the didactic development of their school tasks, to avoid or -at least- reduce the phenomenon of school dropout and increase academic success.The study was carried out with six teachers and 55 parents of students from cycle I of the Colegio Instituto Técnico Juan del Corral, located in the town of Engativá in the city of Bogotá, Colombia. Variables related to academic achievement, school success, classroom retention, and family support were evaluated through the qualitative - descriptive analysis of the opinions reached by each of the participants in the study. The results revealed that family accompaniment is fundamental to guarantee the stability, development, emotional progress and academic level of the students, constituting an essential pillar of the pedagogical processes, which allows to conclude that children who receive better and more support from families in school activities obtain better results at the academic level and in their personal formation, forging a clear and stable life project, within which the role of the educator is also important. References AlcaldÃa Mayor de Bogotá. (2015). Informe SecretarÃa General. Bogotá. Recuperado de http://bogota.gov.co/localidades/engativa Alonso C., Gallego, D. y Honey, P. (1995). Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de Diagnóstico y Mejora (6ª. ed.). Bilbao, España: Ediciones Mensajero S.A. Ander-Egg, E. (2013). Un Puente entre la Escuela y la Vida. Buenos Aires, Argentina: Editorial Magisterio del RÃo de la Plata. Departamento Administrativo Nacional de EstadÃstica (DANE). (2104). Bogotá, ciudad de estadÃsticas. Recuperado de http://www.sdp.gov.co/portal/page/portal/PortalSDP/InformacionTomaDecisiones/Estadisticas/Bogot%E1%20Ciudad%20de%20Estad%EDsticas/2014/Bolet%EDn69.pdf Durán, A., Tébar, M., Ochando, B., MartÃ, M., Bueno, F., Pin, G., …GenÃs, M. (2004). Manual Didáctico para la escuela de padres (5ª. ed.). Valencia, España: Fundación para el Estudio, Prevención y Asistencia a las Drogodependencias FEPAD. Epstein, J. (2010). School/Family/Community Partnerships: Caring for the Children we Share. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/003172171009200326 Gento, S. (2002). Participación en la Gestión Educativa. Madrid, España: Editorial Santillana S.A. Gómez, L. y Suárez, O. (s.f.). El acompañamiento de los padres en la escuela. Recuperado de www.udea.edu.co/.../068+El+acompañamiento+de+los+padres+en+la+escuela.pdf? Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). MetodologÃa de la investigación (5ª. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana. Kreuz, A., Casas, C., Aguilar, I. y Carbó, M. (2009). La convivencia escolar desde el enfoque sistémico. El niño en la encrucijada entre sociedad, familia y escuela. Información Psicológica 95, 46-61. Valencia, España. Henderson, A. & Berla, N. (Eds.). (1995). A New Generation of Evidence: The Family is Critical to Student Achievement (2nd. ed.). Washington, D.C.: Center for Law and Education. Lan, Y., Blandón, D., RodrÃguez, M. y Vásquez, L. (2013). Acompañamiento Familiar en los Procesos de Aprendizaje (Tesis de pregrado). Universidad de Buenaventura, MedellÃn, Colombia. Marulanda, A. (2001). Creciendo con nuestros hijos. Bogotá, Colombia: Editorial Norma. Martiñá, R. (2003). Escuela y Familia: una alianza necesaria. Buenos Aires, Argentina: Editorial Troquel. Meirieu, P. (2005). Los deberes en casa. Barcelona, España: Editorial Octaedro Medina, A. y Salvador, F. (2009). Didáctica General (2ª. ed.). Madrid, España:. Editorial Prentice Hall. Ministerio de Educación Pública. SIMED. (l996). Fortalezcamos. La Autoestima y las Relaciones Interpersonales en la Escuela LÃder. San José, Costa Rica: SIMED-MEP. Motta, C. (1994). La formación y la vivencia de los valores en las escuelas costarricenses. San José de Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Olaya, Y. y Mateus, J. (2015). Acompañamiento efectivo de los padres de familia en el proceso escolar de los niños de 6 a 7 años del Liceo Infantil Mi Nuevo Mundo (Trabajo de grado). Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá, Colombia. Suárez, M. (2000). Familia y Valores. Módulo I: Escuela de Padres. Construyendo lo nuestro. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio. Villarroel, G. y Sánchez, X. (2002). Relación Familia y Escuela: un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios Pedagógicos 28, 123-141.
UNIVERSIDAD MARIANA
- Calle 18 No. 34-104 Pasto (N)
- (057) + 7244460 - Cel 3127306850
- informacion@umariana.edu.co
- NIT: 800092198-5
- Código SNIES: 1720
- Res. 1362 del 3 de febrero de 1983
NORMATIVIDAD INSTITUCIONAL
PROGRAMAS DE ESTUDIO
Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electronico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co
CONVOCATORIASINSCRIPCIÓN DE HOJAS DE VIDAGESTIÓN DEL TALENTO HUMANO
POLÍTICA DE PROTECCIÓN DE DATOS PERSONALESCONDICIONES DE USO U TÉRMINOS LEGALESRÉGIMEN TRIBUTARIO ESPECIAL 2021
Copyright Universidad Mariana
Tecnología implementada por