Role of the school for families in the Mercedario Municipal Educational Institution
Rol de la escuela para familias en la Institución Educativa Municipal Mercedario;
Papel da escola para famílias na Instituição Municipal de Educação do Mercedário
Materias
acciones pedagógicasescuela de familias
formación
rol
vida escolar
ações pedagógicas
escola de famílias
formação
papel
vida escolar
pedagogical actions
school of families
formation
role
school life
Colecciones
- Revista Criterios [230]
Descripción
This article reveals the role of family education at institutional level, and its impact on the school life of an entire educational community, especially related to the educational and academic processes of students and their families. It contemplates the pedagogical actions developed, the level of participation of the families, the strategies implemented for the educational meetings, the appreciations of their actors regarding the contributions and difficulties reported in the school for families and, finally, it is designed a proposal of pedagogical strategies to strengthen the dynamic and voluntary participation of families, at the request of a research that takes into account their opinions in relation to their orientation and comprehensive training needs. References Camacho, A. (2013). Escuela de Padres y Rendimiento Escolar. (Tesis de Pregrado). Universidad Rafael LandÃvar, Quetzaltenango. Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/09/Camacho-Agustina.pdf Camacho, T., Flórez, M., Gaibao, D., Aguirre, M., Castellano, Y. y Murcia, G. (2012). Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo. Bogotá, D.C. Recuperado: http://www.mutisschool.com/portal/Formatos%20y%20Documentos%20Capacitacion%20Docentes/ESTRATEGIAPEDCorr.pdf Cano, R. y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15 27. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219491 Durán, A. (2004). Manual Didáctico para Escuela de Padres. Valencia: Fundación para el estudio, prevención y asistencia. Garcés, M. y Palacio, J. (2010). La comunicación familiar en asentamientos subnormales de MonterÃa. Psicológica desde el Caribe-fundación Universidad del Norte, (25), 1-29. Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Cartilla para padres de familia ¿Cómo participar en los procesos educativos de la escuela. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional: Revolución Educativa Colombia Aprende. Moral, C. (2006). Criterios de validez en la investigación cualitativa actual. Revista de investigación Educativa, 24(1), 147-164. Moritz, H. (1969). La familia y sus valores formativos. Barcelona: Herder. Ñaupas, H., MejÃa, E., Novoa, E. y Villagómez, A. (2014). MetodologÃa de la investigación. Bogotá: Ediciones de la U. Parra, D. (2003). Manual de Estrategias de enseñanza/Aprendizaje. Antioquia: SENA, Centro Metalmecanico. Parra, J. (2004). La participación de los padres y de la sociedad circundante en las instituciones educativas. Tendencias pedagógicas, (9), 165-187. Suárez, M. (1997). Familia y Valores. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial. _____. (2000). Familia y valores, módulo 1. Bogotá: Magisterio. Yuste, N. y Pérez, M. (2008). Las cuestiones familiares como causa de la violencia escolar según los padres. European Journal of Education and Psychology, 1(2), 19-27.
UNIVERSIDAD MARIANA
- Calle 18 No. 34-104 Pasto (N)
- (057) + 7244460 - Cel 3127306850
- informacion@umariana.edu.co
- NIT: 800092198-5
- Código SNIES: 1720
- Res. 1362 del 3 de febrero de 1983
NORMATIVIDAD INSTITUCIONAL
PROGRAMAS DE ESTUDIO
Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electronico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co
CONVOCATORIASINSCRIPCIÓN DE HOJAS DE VIDAGESTIÓN DEL TALENTO HUMANO
POLÍTICA DE PROTECCIÓN DE DATOS PERSONALESCONDICIONES DE USO U TÉRMINOS LEGALESRÉGIMEN TRIBUTARIO ESPECIAL 2021
Copyright Universidad Mariana
Tecnología implementada por