• Inicio
  • Comunidades
    • español
    • English
    • Guía de ingreso de datos
    • política de creación y funcionamiento del repositorio

Repositorio Institucional

View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas Editorial Unimar
  • Científicas
  • Revista UNIMAR
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas Editorial Unimar
  • Científicas
  • Revista UNIMAR
  • View Item

Virtual learning environment for physics teaching and learning

Ambiente virtual de aprendizaje para la enseñanza y aprendizaje de Física;
Ambiente virtual de aprendizagem para ensino e aprendizagem de física

Thumbnail
Author
Villacrez-Oliva, Christian Camilo
Villacrez Oliva, María Victoria
Metadata
Show full item record
Subjects
educación
evolución
estrategias
enseñanza
aprendizaje
física
ambiente virtual de aprendizaje (AVA)
education
evolution
strategies
teaching
learning
physics
virtual learning environment (VLE)
educação
evolução
estratégias
ensino
aprendizagem
física
ambiente virtual de aprendizagem (AVA)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.14112/29612
Resource url
https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/3487
Collections
  • Revista UNIMAR [519]
Description
Since education must constantly evolve in the search for solutions to today’s emerging problems, it is essential to implement strategies that support all educational actors. This paper analyzes how a virtual learning environment (VLE) can strengthen the teaching and learning of physics in ninth-grade students of the Instituto Champagnat de Pasto, being this initial experience the starting point for the implementation of new strategies. The specific objectives include identifying previous missing concepts in kinematics, designing a didactic strategy in the VPA, and evaluating its impact on the physics classroom. The methodology was qualitative, with a social-critical approach, using action research to improve educational practice through the VPA. The study sample consisted of 33 ninth-grade students. Data were collected through workshops and observations. The information was analyzed using grounded theory to generate emergent categories. The results highlight the effectiveness of the VLE in strengthening students’ prior knowledge in kinematics and their academic performance in physics. This model of technological innovation is proposed as a reference for the creation of virtual learning environments in other areas of knowledge and degrees in the future. In conclusion, the VLE improves the teaching-learning process in Physics and provides a guide for future educational implementations.

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Virtual education in today’s world 

      Arciniegas López, Diego Mauricio
    • The virtual learning environment Edmodo as a pedagogical strategy to strengthen the inferential level of reading comprehension 

      Gutiérrez Sánchez, Marisodelis; Arzuaga Ochoa, Mary Elsy
    • Active learning strategies in chemistry teaching: flipped classroom-virtual learning techniques 

      Gómez-Delgado, Diana Carolina; Arteaga Fuertes, Danny Alejandro


    UNIVERSIDAD MARIANA

    • Calle 18 No. 34-104 Pasto (N)
    • (057) + 7244460 - Cel 3127306850
    • informacion@umariana.edu.co
    • NIT: 800092198-5
    • Código SNIES: 1720
    • Res. 1362 del 3 de febrero de 1983

    NORMATIVIDAD INSTITUCIONAL

    • Estatuto General
    • Reglamento General
    • Reglamento Educadores profesionales
    • Reglamento de Educados
    • Reglamento de Trabajo
    • PDI 2021 - 2028

    PROGRAMAS DE ESTUDIO

    • Programas de Pregrado
    • Especializaciones
    • Maestrías
    • Doctorados
    • Educación Virtual
    • Programas Técnicos y Tecnológicos

    PROGRAMAS DE FACULTAD

    • Ingeniería
    • Ciencias de la salud
    • Humanidades y Ciencias Sociales
    • Ciencias Contables, Económicas y Adm.
    • Educación

    Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electronico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co


    CONVOCATORIASINSCRIPCIÓN DE HOJAS DE VIDAGESTIÓN DEL TALENTO HUMANO


    POLÍTICA DE PROTECCIÓN DE DATOS PERSONALESCONDICIONES DE USO U TÉRMINOS LEGALESRÉGIMEN TRIBUTARIO ESPECIAL 2021


    Copyright Universidad Mariana

    Tecnología implementada por

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_tipoTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_tipoTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Universidad Mariana
    • Calle 18 No. 34 - 104 Pasto (N)
    • (602) + 7244460 - Cel. 3127306850
    • informacion@umariana.edu.co
    • NIT: 800092198-5
    • Código SNIES: 1720
    • Res. 1362 del 3 de febrero de 1983
    Normatividad institucional
    • Estatuto General
    • Reglamento General
    • Reglamento Educadores Profesionales
    • Reglamento de Educandos
    • Reglamento de Trabajo
    • PDI 2021 - 2028
    Programas de estudio
    • Programas Profesionales
    • Especializaciones
    • Maestrías
    • Doctorados
    • Educación Virtual
    • Programas Técnicos y Tecnológicos
    Programas por facultades
    • Ingeniería
    • Ciencias de la Salud
    • Humanidades y Ciencias Sociales
    • Ciencias Contables, Económicas y Administrativas
    • Educación

    Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electrónico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co

    • Trabaje con nosotros
    • Inscripción de Hojas de Vida
    • Gestión del Talento Humano
    • Política de Protección de Datos Personales
    • Condiciones de uso y términos legales
    • Régimen Tributario Especial 2022
    Universidad Mariana

    Copyright © 2023
    Universidad Mariana

    Acuerdo 015 del 18 de mayo de 2011
    Un espacio 100% libre de humo de cigarrillo

    Tecnología implementada por