Between life and death, Rituality of Afro populations of Esmeralda, Río Santiago Cayapas Commune
Entre la vida y la muerte. Ritualidad de las poblaciones afroesmeraldeñas. Comuna Río Santiago Cayapas;
Entre a vida e a morte. Ritualidade das populações afro de Esmeralda, Comuna Rio Santiago Cayapas
Materias
comunidades afronacimiento
muerte
ombligar
ritual
População afro
nascimento
morte
amarrar o umbigo
ritual
Afro population
birth
death
to tie the navel
ritual
Colecciones
- Revista Criterios [230]
Descripción
The objective of this article is to open a space for reflection on the Afro-Emeraldean spirituality present in the rituals of life and death, scenarios that mark the entrance and exit of this world, granting profound senses of life that, in turn, imply a different encounter with nature, with the cosmos, with the immaterial world that integrates existence. I consider these two scenarios marked by rituals of passage, as transcendent moments in the lives of people, where the senses of existence are reaffirmed and re-established in their meaning. Spirituality in my perspective allows the territorial defense of the commune to find the vital energy that guides its struggles. References Arocha, J. (1999). Ombligados de Ananse. Hilos ancestrales y modernos en el PacÃfico colombiano. Bogotá: Centro de Estudios Sociales, Universidad Nacional de Colombia. Beriain, J. (1990). Representaciones colectivas y proyecto de modernidad. Barcelona: Anthropos. Dussel, E. (1993). Europa, modernidad y eurocentrismo. En: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Argentina: Clacso. Escobar, M. (1990). La Frontera Imprecisa. Lo Natural y lo Sagrado en el Norte de Esmeraldas. Quito: Centro Cultural Afroecuatoriano. Friedemann, N. (1991). Un lumbalú. Ritos de muerte en el Palenque de San Basilio. Revista América Negra. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. Geertz, C. (1997). La interprestación de las cuelturas. Barcelona: Gedisa. Losonczy, A. (1989). Del ombligo a la comunidad. Ritos de nacimiento en la cultura negra del Litoral PacÃfico colombiano. Budapest: Revirdi. _____. (1991). El Luto en sà Mismo, Cuerpo sombra y Muerte entre los negros colombianos del Chocó. Revista América Negra, (1), 43-65. Marulanda, C. (1997). Mundo Religioso, Cambio Social y Organización. San Antonio de GuajuÃ, Municipio de Guapi, Departamento del Cauca. En: G. Ferro (ed.), Religión y Etnicidad en América Latina. Bogotá: Ican. Restrepo, E. (1999). Territorios e Identidades Hibridas. En: J. Camacho y E. Restrepo (ed.), De Montes, RÃos y Ciudades. Bogotá: Fundación Natura, Instituto Colombiano de AntropologÃa. Rueda, R. (2001). Zambaje y AutonomÃa. Historia de la Gente Negra de la Provincia de Esmeraldas. Quito: Abya-Yala. Velásquez, R. (2000). Fragmentos de Historia, EtnografÃa y Relaciones del PacÃfico colombiano negro. Bogotá: Ican. Walsh, C. y Santacruz, L. (2006). Cruzando la Raya: Dinámicas Socieducativas e Integración Fronteriza. El Caso del Ecuador con Colombia y Perú. En: La Integración y el Desarrollo Social Fronterizo. Serie Integración Social y Frontera. Bogotá: Convenio Andrés Bello. Whitten, N. (1992). Pioneros Negros. La Cultura Afro-Latinoamericana del Ecuador y de Colombia. Quito: Centro Cultural Afro-Ecuatoriano.
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