‘Tierra Ancestral’”, intercultural pedagogical project for the teaching of social sciences
‘Tierra Ancestral’, proyecto pedagógico intercultural para la enseñanza de las ciencias sociales;
‘Terra Ancestral’, projeto pedagógico intercultural para o ensino das ciências sociais
Subjects
social sciencesteaching
interculturality
classroom pedagogical project
indigenous ancestral knowledge
ciencias sociales
enseñanza
interculturalidad
proyecto pedagógico de aula
saber ancestral indígena
ciências sociais
docência
interculturalidade
projeto pedagógico em sala de aula
saberes ancestrais indígenas
Collections
- Revista UNIMAR [456]
Description
This article arises from a study carried out at the San Vicente Educational Institution, Dos Aguas campus, in La Plata, Huila, with the aim of strengthening ancestral knowledge in fourth-grade students, through an intercultural classroom pedagogical project, based on the indigenous knowledge of the Nasa and Misak communities. To determine the problem, analyze it, and, finally, intervene, the qualitative paradigm was used, with a phenomenological approach, oriented from action research, using interviews, participant observation, and discussion groups as techniques. With the identification of the most important ancestral cultural elements, some constructs were obtained towards which the curricular practice was directed, proposing four articulating axes: 1) Intercultural communication, intercultural dialogue, and intercultural encounter; 2) Ancestral cultural identity; 3) Interculturality; and, 4) Intercultural coexistence and intercultural peace, with which the ‘Tierra Ancestral’ project was designed and executed.Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
LA LITERATURA ANCESTRAL INFANTIL EN LOS GRADOS CUARTO DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA ELISEO PAYAN Y EL CENTRO EDUCATIVO CONSUELO PÉREZ BOLÍVAR, MAGÜÍ PAYAN
Bonilla Micolta, Yaniver; Moreno Mosquera, María Mariluz; Tenorio Caicedo, Lucy Yamileth; Tenorio Valencia, Esilda Yanira (2015)RONDAS TRADICIONALES, TRABAJO COOPERATIVO, HABILIDADES Y DESTREZAS, ESTRATEGIAS DE APRENDIZAJES, JUEGOS. Con esta investigación se logró disminuir el grado de apatía, timidez y desinterés que presentaban los estudiantes ... -
LA HUERTA TRADICIONAL O TULL. PRACTICA ANCESTRAL SOCIOECONOMICA PAEZ COMO EJE FUNDAMENTAL DE LA REESTRUCTURACION DEL PLAN DE ESTUDIOS DEL COLEGIO DEPARTAMENTAL EDUARDO SANTOS PARA EL FORTALECIMIENTO DEL PROYECTO EDUCATIVO COMUNITARIO EN EL MUNICIPIO DE TORIBIO CAUCA
Sanchez, Azuleima; Chicangana, Hilda Miryan (1999)
UNIVERSIDAD MARIANA
- Calle 18 No. 34-104 Pasto (N)
- (057) + 7244460 - Cel 3127306850
- informacion@umariana.edu.co
- NIT: 800092198-5
- Código SNIES: 1720
- Res. 1362 del 3 de febrero de 1983
NORMATIVIDAD INSTITUCIONAL
PROGRAMAS DE ESTUDIO
Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electronico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co
CONVOCATORIASINSCRIPCIÓN DE HOJAS DE VIDAGESTIÓN DEL TALENTO HUMANO
POLÍTICA DE PROTECCIÓN DE DATOS PERSONALESCONDICIONES DE USO U TÉRMINOS LEGALESRÉGIMEN TRIBUTARIO ESPECIAL 2021
Copyright Universidad Mariana
Tecnología implementada por