Family support factor in relation to the scope of academic performance in students of El Tablón Panamericano, Taminango
Factor Acompañamiento familiar con relación al alcance del desempeño académico en estudiantes de El Tablón Panamericano, Taminango;
Fator de apoio à família em relação ao escopo do desempenho acadêmico em estudantes de El Tablón Panamericano, Taminango
Autor
Ordóñez Burbano, Rosario
Román Luna, Carlos Arturo
Valverde Riascos, Yanet
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemMaterias
Family accompanimentacademic performance
educational quality
pedagogical management
educational optimization
Acompañamiento familiar
desempeño académico
calidad educativa
manejo pedagógico
optimización educativa
acompanhamento familiar
desempenho acadêmico
qualidade educacional
gestão pedagógica
otimização educacional
Colecciones
- Revista UNIMAR [456]
Descripción
The family support factor and its impact on the academic performance of the eleventh grade students is, in essence, the reason for this research, which, through a qualitative-quantitative methodology and the focus group technique, allowed contextualizing the problem and involve the actors in the pedagogical reflection, identifying with greater clarity the roles for a good performance in Pruebas Saber. Thus, it was found that accompaniment is associated with covering basic needs, learning the trades and promoting values. Weaknesses such as: conformism, lack of dialogue between the family and school, and lack of confidence in the future of children were identified. With these findings it follows that family support is not a determining factor in academic performance, and that school success depends on the permanent and rigorous process and commitment from parents during all stages of the student’s development. Consequently, a Pedagogical Intervention Route for Family Accompaniment is proposed for improvement of the educational quality of the institution. References Chaves, L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65. Coleman, J. y Hendry, L. (2003). Psicología de la adolescencia. Madrid, España: Ediciones Morata. Creswell, J. (2009). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. United States of America: University of Nebraska-Lincoln. De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante (2a. ed.). Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio. Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Maestría en Pedagogía. (s.f.). Recuperado de http://www.umariana.edu.co/pedagogia/5-INVESTIGACION/ANEXO%2025.% 20Documento%20Linea%20investigaci%C3%B3n%20Grupo%20INDAGAR.pdf Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en educación infantil y primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, RASE, 8(1), 71-85. Goleman, D. & Griese, F. (1997). EQ. Emotionale Intelligenz. Germany: Deutscher Taschenbuch Verlag Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (5ª. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana. Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. Pita, S. y Pértegas, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Recuperado de https://www.fisterra.com/mbe/investiga/cuanti_cuali/cuanti_cuali.aspRestrepo, B. (1996). Investigación en educación. Recuperado de http://iutep.tec.ve/uptp/images/Descargas/materialwr/libros/BernardoRestrepo-InvestigacionEnEducacion.PDF Rodríguez, W. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(3), 477-489. Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona, España: Editorial Ariel. Torío, S. (2004). Familia, Escuela y Sociedad. Aula Abierta, 83(2004), 35-52.
UNIVERSIDAD MARIANA
- Calle 18 No. 34-104 Pasto (N)
- (057) + 7244460 - Cel 3127306850
- informacion@umariana.edu.co
- NIT: 800092198-5
- Código SNIES: 1720
- Res. 1362 del 3 de febrero de 1983
NORMATIVIDAD INSTITUCIONAL
PROGRAMAS DE ESTUDIO
Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electronico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co
CONVOCATORIASINSCRIPCIÓN DE HOJAS DE VIDAGESTIÓN DEL TALENTO HUMANO
POLÍTICA DE PROTECCIÓN DE DATOS PERSONALESCONDICIONES DE USO U TÉRMINOS LEGALESRÉGIMEN TRIBUTARIO ESPECIAL 2021
Copyright Universidad Mariana
Tecnología implementada por