Mostrar el registro sencillo del ítem

[Effets de variations dans la rétroaction pédagogique dans l’apprentissage de l’anglais];
[Efeitos das variações no feedback pedagógico na aprendizagem em inglês];
[Efectos de variaciones en la retroalimentación pedagógica en el aprendizaje de inglés]

dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.contributor.authorTorres García Z.J.
dc.date.accessioned2024-12-02T20:15:53Z
dc.date.available2024-12-02T20:15:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0121053X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14112/28983
dc.description.abstractThis research arises from the interest on teaching work inside and outside the classroom, looking for change, flexibility and transformation of realities. Its general objective is to determine the differential effect of variations in feedback parameters for success and error in basic skills learning of English subject in eight grade students of a municipal educational institution in the Colombian southwest. It was developed under the quantitative paradigm, of explanatory type and factorial design with three independent variables: latency, specificity and feedback valence. A pilot test was conducted, which allowed strengthening of the manipulation strategy of independent variables and the instruments application. The reliability of the instruments used was estimated using Cronbach´s Alpha for English pre-test and post-test, which yielded indexes of 0.77 and 0.76 respectively. The specificity component interacts with latency, so that the specific and short feedback condition is the combination of components that generate the highest learning skills. Moreover, the short feedback kept the motivation for the task constantly throughout the different instances of learning assessment. © 2019, Universidad Pedagogica y Tecnologica de Colombia. All rights reserved.
dc.format17
dc.format.mediumRecurso electrónico
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pedagogica y Tecnologica de Colombia
dc.rights.uriAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.sourceCuadernos de Linguistica Hispanica
dc.sourceCuad. Linguist. Hisp.
dc.sourceScopus
dc.titleEffects of Variations in Pedagogical Feedback in English Learning
dc.title[Effets de variations dans la rétroaction pédagogique dans l’apprentissage de l’anglais]
dc.title[Efeitos das variações no feedback pedagógico na aprendizagem em inglês]
dc.title[Efectos de variaciones en la retroalimentación pedagógica en el aprendizaje de inglés]
datacite.contributorUniversidad Mariana, Colombia
datacite.contributorUniversidad de Baja, Mexico
datacite.contributorTorres García Z.J., Universidad Mariana, Colombia, Universidad de Baja, Mexico
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
oaire.resourcetypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.contributor.contactpersonZ.J. Torres García
dc.contributor.contactpersonUniversidad Mariana, Colombia
dc.contributor.contactpersonemail: zoilatorres70@yahoo.com
dc.identifier.doi10.19053/0121053X.n34.2019.9722
dc.identifier.instnameUniversidad Mariana
dc.identifier.reponameRepositorio Clara de Asis
dc.identifier.urlhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85175802518&doi=10.19053%2f0121053X.n34.2019.9722&partnerID=40&md5=a6dd4b0d1c11d2177b6ccff19b507f90
dc.relation.citationendpage232
dc.relation.citationstartpage215
dc.relation.citationvolume2019
dc.relation.iscitedby0
dc.relation.referencesArdila R., Perez A., Gutierrez G., Psicología del aprendizaje: investigación básica publicada en revistas iberoamericanas indexadas, Revista Latinoamericana de Psicología, 37, 3, pp. 595-615, (2005)
dc.relation.referencesArroyo R., Solorzano A., Morales G., Canales C., Carpio C., Efectos funcionales de la retroalimentación en la lectura, Enseñanza e Investigación en Psicología, 18, 2, pp. 293-305, (2013)
dc.relation.referencesAvila P., La importancia de la retroalimentación en los procesos de evaluación. Una revisión del estado del arte, (2009)
dc.relation.referencesBandeira W., Factores caracterizadores de centros educativos eficaces, Bordón, Revista de Orientación Pedagógica, 53, 2, pp. 175-184, (2001)
dc.relation.referencesBruner C., Lattal K., Acuna L., Los efectos del reforzamiento independiente de la respuesta sobre el responder adquirido con reforzamiento demorado, Acta Comportamentalia, 2, 2, pp. 172-191, (1994)
dc.relation.referencesCastanon R., Dos Santos C., Un análisis del proceso de aprendizaje social en animals no humanos: situaciones apetitivas versus aversivas, Universitas Psychologica, 11, 3, pp. 989-1000, (2012)
dc.relation.referencesCastillo R., Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia, Revista de Educación a Distancia, pp. 1-15, (2006)
dc.relation.referencesCollazos C., Guerrero L., Diseño de software educativo, (2001)
dc.relation.referencesCoelho F., Qué es retroalimentación, (2019)
dc.relation.referencesDominguez J., Fresno C., Virtualmend: un sistema gestor de contenidos de aprendizaje para la universalización de la educación superior, Acimed, 15, 1, pp. 1-9, (2007)
dc.relation.referencesFleta M., Aprendizaje y técnicas de enseñanza del inglés en la escuela, Encuentro: Revista de Investigación e Innovación en la Clase de Idiomas, 16, pp. 51-62, (2006)
dc.relation.referencesGarcia E., La evaluación del aprendizaje: de la retroalimentación a la autorregulación, Relieve, 21, 2, pp. 1-24, (2015)
dc.relation.referencesGomez A., Flores A., Flores C., El papel de la retroalimentación en los reportes de resolución de problemas en la clase de Matemáticas, (2010)
dc.relation.referencesGutierrez O., Miquilena R., Retroalimentación oral correctiva en el aula de inglés como lengua extranjera, Revista de Educación, 15, 19, pp. 339-367, (2009)
dc.relation.referencesHernandez R., Fernandez C., Baptista L., Metodología de la investigación, (2010)
dc.relation.referencesJimenez F., Uso del feed back como estrategia de evaluación: aportes desde un enfoque socioconstructivista, Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15, 1, pp. 1-24, (2015)
dc.relation.referencesLagos P., Ingeniería de software educativo, teorías y metodologías que la sustentan, Ingeniería Informática, 6, pp. 1-9, (2002)
dc.relation.referencesLeon A., Que es la educación, Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 11, 39, pp. 595-604, (2007)
dc.relation.referencesLopez A, Modelo de evaluación continua formativa-formadora reguladora y tutorización continua con soporte multimedia apoyado en una plataforma virtual, (2009)
dc.relation.referencesLozano F., Tamez L., Retroalimentación formativa para estudiantes de educación a distancia REID, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17, 2, pp. 197-221, (2014)
dc.relation.referencesMarino J., B-Learning utilizando software libre, una alternativa viable en Educación Superior, Revista Complutense de Educación, 17, 1, pp. 121-133, (2006)
dc.relation.referencesMartin G., Pear J., Modificación de conducta, (1998)
dc.relation.referencesMcGuigan F. J., Psicología experimental, (1996)
dc.relation.referencesEvaluación, (2006)
dc.relation.referencesNavarro B., Adquisición de la primera y segunda lengua en aprendientes en edad infantile y adulta, Revista Semestral de Iniciación a la Investigación en Filología, 2, pp. 115-128, (2010)
dc.relation.referencesOsorio K., Lopez A., La retroalimentación formativa en el proceso de enseñanzaaprendizaje de estudiantes en edad preescolar, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7, 1, pp. 13-30, (2014)
dc.relation.referencesOrozco J., Olaya A., Villate V., ¿Calidad de la educación o educación de calidad? Una preocupación más allá del mercado, Revista Iberoamericana de Educación, 51, 1, pp. 161-181, (2009)
dc.relation.referencesPascual J., Frias D., Garcia F., Manual de psicología experimental, (1996)
dc.relation.referencesRamirez C., Chavez V., Hernandez N., Aguirre C., Sanchez C., Feedback Types in Methodology Terms Learning in Experimental Psychology, Anales de Psicología, 19, 1, pp. 97-105, (2003)
dc.relation.referencesSanchez M., Historia de la metodología de enseñanza de lenguas extranjeras, Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 5, pp. 54-70, (2009)
dc.relation.referencesSerrano M., Martinez D., Montes E., Distribution and Adjustment of Behavior under Contingent and Non-contingent Conditions of Water Delivery, Avances en Psicología Latinoamericana, 33, 2, pp. 333-345, (2015)
dc.relation.referencesTarpy R., Tarpy R., Navarro G., Aprendizaje: teoría e investigación contemporáneas, (2000)
dc.relation.referencesVilanova R., Ponsa P., Positive Effect of Increasing Feedback for Student Self-Adjustment of Learning Habits, Journal of Technology and Science Education, 1, 1, pp. 38-48, (2011)
dc.relation.referencesVillanueva S., Mateos R., Flores C., Efectos del contenido y distribución de la retroalimentación sobre la discriminación condicional de segundo orden, Revista Latina de Análisis del Comportamiento, 16, 2, pp. 211-221, (2008)
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.keywordsEnglish
dc.subject.keywordsfeedback
dc.subject.keywordslearning
dc.subject.keywordsskills
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.spaArtículo científico
dc.relation.citationissue34


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem