Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorÁlvarez Manjarrez, Katiana Leonor
dc.contributor.authorRumbo Salas, Osneider
dc.contributor.authorSierra Fragozo, María Isabel
dc.coverage.spatialColombia, Valledupar Cesar
dc.date.accessioned2024-04-08T14:52:35Z
dc.date.available2024-04-08T14:52:35Z
dc.date.issued2023-11-18
dc.date.submitted2024-04-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14112/28177
dc.description.abstractThe purpose of this study was aimed at promoting spaces for participation in primary students of the Trujillo educational institution through social literature, the lack of citizen participation forces us to look for alternatives or pedagogical strategies that mitigate the lack of citizen participation in the students of the educational establishment through the practice of values, duties and rights in order to improve school participation and obtain optimal understanding for the development of classes. For the development of this research, different theories and concepts and theoretical foundations are taken into account with which to demonstrate the results obtained and reconcile the discussion raised by the phenomenon under study. It is based on Piaget's statement: "The lack of commitment and responsibility in the exercise of participation makes the learning process difficult, since learning requires the active participation of the subject in his or her closest environment, since the origin of all knowledge It is in this subject-medium interaction. This is a Qualitative Research under a typology of action research and a socio-critical approach, with which it is expected, after the application of a pedagogical strategy, to transform the reality experienced after diagnosis in the Trujillo de Becerril educational institution, and project it as an entity that promotes values, men with responsibility and critical thinking, leaders with respect for the common good, and respectful of plurality, as well as their own identity.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLA LITERATURA SOCIAL COMO HERRAMIENTA DE PARTICIPACIÓN Y CONSTRUCCIÓN DE CIUDADANÍA EN ESTUDIANTES DEL GRADO 4° 02 DE PRIMARIA DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA TRUJILLO DE BECERRIL, CESAR.es_ES
dcterms.bibliographicCitationAlgarra Garzón Sandra Judith (2023), La literatura en la enseñanza de las ciencias sociales. Universidad del Rosario. Bogotá D.C. Bedoya David, S. M. (2021). Fortalecimiento de las competencias ciudadanas a través de la implementación de una propuesta pedagógica centrada en el uso de un blog colaborativo en los estudiantes de sexto grado en la Institución Educativa Loperena en la ciudad de Valledupar, Cesar (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena). Clavero, F. H. (2016). Habilidades cognitivas. Notas del departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación…, Recuperado en https://dialnet.unirioja.es/Habilidades_Cognitivas Escuela Normal Superior Distrital María Montessori (2017). Manual de convivencia y S.I.E.E. Bogotá DC, Colombia: Escuela Normal Superior Distrital María Montessori Escuela Normal Superior Distrital María Montessori e IDEP (2007). La memoria pedagógica en la Escuela Normal Superior Distrital María Montessori. Bogotá DC, Colombia: Instituto de Investigación y Desarrollo Pedagógico Herrera J. (2016) material didáctico de aprendizaje modulo habilidades comunicativas. Universidad nacional agraria. Icfes, (2022,), Guía de Orientación Grado 6°, Vol. 1, Competencias Ciudadanas: Pensamiento Ciudadano, https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/11089462/Guia_PC-CompetenciasCiudadanasPensamientoCiudadano-6-1.pdf/dcb25932-748d-f36c-9f1c-34538f60119d?version=1.0&t=1657242139744#:~:text=Dichas%20competencias%20son%3A%20multiperspectivismo%2C%20pensamiento,en%20contextos%20ciudadanos%20y%20conocimientos. La literatura social como herramienta de participación y construcción de 70 J. Bernardo, (1960). Teoría de la fábula. La compresión lectora a través del texto literario. Universidad de la Matanza. Argentina. Leiva Olivencia, J. J. (2017). Estilos de aprendizaje y educación intercultural en la escuela. Tendencias pedagógicas. Men (2003) Estándares básicos de competencias ciudadanas series guía n 6. Formar para la ciudadanía si es posible. Men (2011), Orientaciones para la Institucionalizacion de las Competencias Ciudadanas. Cartilla 2. Programa de Competencias Ciudadanas. Amado Impresores S.A.S. Bogota D.C. PEI (2021). Proyecto educativo institucional de la I.E Trujillo Quinquer, D, (2004).estrategias Metodológicas para enseñanza y aprender ciencias sociales: Interacción, cooperación y participación. https://www.dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=831520 Rodríguez, R (2021). La construcción natural del carácter del niño pequeño. https://www.mariamontessorispace.com/la-construccion.natural-del-caracter-del-nino Universidad Católica de Colombia (2017), Competencias Ciudadanas, Uni. 2, https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/21e05469-1602-465b-8ee9-a68f1168b8fc/contentes_ES
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2es_ES
oaire.resourcetypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaes_ES
dc.audienceInvestigadoreses_ES
dc.identifier.instnameUniversidad Marianaes_ES
dc.identifier.reponameRepositorio Clara de Asíses_ES
dc.publisher.placePasto - Nariñoes_ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.ccAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.keywordsPARTICIPACION LITERATURA HERRAMIENTA CIUDADANIA CONSTRUCCIÓNes_ES
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_ES
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesses_ES
dc.type.spaArtículoes_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/