Mostrar el registro sencillo del ítem
La literatura social como herramienta de participación y construcción de ciudadanía en estudiantes del grado 4° 02 de primaria de la Institución Educativa Trujillo de Becerril, Cesar.
dc.contributor.author | Álvarez Manjarrez, Katiana Leonor | |
dc.contributor.author | Rumbo Salas, Osneider | |
dc.contributor.author | Sierra Fragozo, María Isabel | |
dc.coverage.spatial | Colombia, Valledupar Cesar | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T14:52:35Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T14:52:35Z | |
dc.date.issued | 2023-11-18 | |
dc.date.submitted | 2024-04-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14112/28177 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was aimed at promoting spaces for participation in primary students of the Trujillo educational institution through social literature, the lack of citizen participation forces us to look for alternatives or pedagogical strategies that mitigate the lack of citizen participation in the students of the educational establishment through the practice of values, duties and rights in order to improve school participation and obtain optimal understanding for the development of classes. For the development of this research, different theories and concepts and theoretical foundations are taken into account with which to demonstrate the results obtained and reconcile the discussion raised by the phenomenon under study. It is based on Piaget's statement: "The lack of commitment and responsibility in the exercise of participation makes the learning process difficult, since learning requires the active participation of the subject in his or her closest environment, since the origin of all knowledge It is in this subject-medium interaction. This is a Qualitative Research under a typology of action research and a socio-critical approach, with which it is expected, after the application of a pedagogical strategy, to transform the reality experienced after diagnosis in the Trujillo de Becerril educational institution, and project it as an entity that promotes values, men with responsibility and critical thinking, leaders with respect for the common good, and respectful of plurality, as well as their own identity. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | La literatura social como herramienta de participación y construcción de ciudadanía en estudiantes del grado 4° 02 de primaria de la Institución Educativa Trujillo de Becerril, Cesar. | es_ES |
dcterms.bibliographicCitation | Algarra Garzón Sandra Judith (2023), La literatura en la enseñanza de las ciencias sociales. Universidad del Rosario. Bogotá D.C. Bedoya David, S. M. (2021). Fortalecimiento de las competencias ciudadanas a través de la implementación de una propuesta pedagógica centrada en el uso de un blog colaborativo en los estudiantes de sexto grado en la Institución Educativa Loperena en la ciudad de Valledupar, Cesar (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena). Clavero, F. H. (2016). Habilidades cognitivas. Notas del departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación…, Recuperado en https://dialnet.unirioja.es/Habilidades_Cognitivas Escuela Normal Superior Distrital María Montessori (2017). Manual de convivencia y S.I.E.E. Bogotá DC, Colombia: Escuela Normal Superior Distrital María Montessori Escuela Normal Superior Distrital María Montessori e IDEP (2007). La memoria pedagógica en la Escuela Normal Superior Distrital María Montessori. Bogotá DC, Colombia: Instituto de Investigación y Desarrollo Pedagógico Herrera J. (2016) material didáctico de aprendizaje modulo habilidades comunicativas. Universidad nacional agraria. Icfes, (2022,), Guía de Orientación Grado 6°, Vol. 1, Competencias Ciudadanas: Pensamiento Ciudadano, https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/11089462/Guia_PC-CompetenciasCiudadanasPensamientoCiudadano-6-1.pdf/dcb25932-748d-f36c-9f1c-34538f60119d?version=1.0&t=1657242139744#:~:text=Dichas%20competencias%20son%3A%20multiperspectivismo%2C%20pensamiento,en%20contextos%20ciudadanos%20y%20conocimientos. La literatura social como herramienta de participación y construcción de 70 J. Bernardo, (1960). Teoría de la fábula. La compresión lectora a través del texto literario. Universidad de la Matanza. Argentina. Leiva Olivencia, J. J. (2017). Estilos de aprendizaje y educación intercultural en la escuela. Tendencias pedagógicas. Men (2003) Estándares básicos de competencias ciudadanas series guía n 6. Formar para la ciudadanía si es posible. Men (2011), Orientaciones para la Institucionalizacion de las Competencias Ciudadanas. Cartilla 2. Programa de Competencias Ciudadanas. Amado Impresores S.A.S. Bogota D.C. PEI (2021). Proyecto educativo institucional de la I.E Trujillo Quinquer, D, (2004).estrategias Metodológicas para enseñanza y aprender ciencias sociales: Interacción, cooperación y participación. https://www.dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=831520 Rodríguez, R (2021). La construcción natural del carácter del niño pequeño. https://www.mariamontessorispace.com/la-construccion.natural-del-caracter-del-nino Universidad Católica de Colombia (2017), Competencias Ciudadanas, Uni. 2, https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/21e05469-1602-465b-8ee9-a68f1168b8fc/content | es_ES |
datacite.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | es_ES |
oaire.resourcetype | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | es_ES |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | es_ES |
dc.audience | Investigadores | es_ES |
dc.identifier.instname | Universidad Mariana | es_ES |
dc.identifier.reponame | Repositorio Clara de Asís | es_ES |
dc.publisher.place | Pasto - Nariño | es_ES |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.cc | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.subject.keywords | PARTICIPACION LITERATURA HERRAMIENTA CIUDADANIA CONSTRUCCIÓN | es_ES |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es_ES |
dc.type.hasversion | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | es_ES |
dc.type.spa | Tesis | es_ES |