• Inicio
  • Comunidades
    • español
    • English
    • Guía de ingreso de datos
    • política de creación y funcionamiento del repositorio

Repositorio Institucional

View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas Editorial Unimar
  • Científicas
  • Revista UNIMAR
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas Editorial Unimar
  • Científicas
  • Revista UNIMAR
  • View Item

Didactic strategy for the strengthening of cultural identity for the transitional level

Estrategia didáctica para el fortalecimiento de la identidad cultural para el nivel de transición;
Estratégia didática para o fortalecimento da identidade cultural para o nível de transição

Thumbnail
Author
Moya Rodríguez, Ángela María
Moya Lora, Sandra Irene
Habib Murgas, Vieda Rosa
Metadata
Show full item record
Subjects
Teaching methods
cultural identity
childhood education
childhood
teaching strategy
Métodos de enseñanza
identidad cultural
educación infantil
infancia
estrategia didáctica
Métodos de ensino
educação infantil
infância
estratégia de ensino
identidade cultural
Resource url
https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/2751
Collections
  • Revista UNIMAR [519]
Description
The objective of this article was to strengthen the cultural identity focused on the knowledge of the cultural monuments of the city of Valledupar with transition children of the Gabush Kindergarten. Methodologically it was framed in the qualitative paradigm, under the method of pedagogical action research, whose design was deployed in three phases: the first was the deconstruction, the second was the reconstruction and, the third, the evaluation of the effectiveness of the practice. The population consisted of 20 students. The instruments were a questionnaire and a field diary; the didactic strategy was based on a booklet named ‘Knowing the cultural monuments of my city’, oriented to stimulate and promote the integral development of preschool children in their social-cultural environment. The results indicated that its application was successful, since the students learned about the cultural monuments of their city, strengthening their cultural identity.

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Inclusive Education: Integrating the cultural heritage of the Corporación Cultural Gestusilere into the learning of the deaf community in the department of Huila 

      Córdoba Bastidas, Juan Pablo
    • Cultural adaptation and validation of the EMCC-14 cultural competency instrument in Colombian health care professionals 

      Bautista Espinel G.O.; Velandia Galvis M.L.; Ortega Cadena N.; Amanda Chaves C.; Ureña Molina M.P.; Gonzales Escobar D.S. (Fundacion Index, 2022)
      Objective. To carry out a cultural adaptation of the Cultural Competence Measurement Scale for Health Care Workers (EMCC-14) for the Colombian context. Methodology: cultural and content validation by expert judgment, ...
    • Integrator educational projects: a labor alternative with cultural relevan-cy in San Cipriano, Buenaventura, Colombia 

      Palacios Córdoba, Elba Mercedes; Hurtado Martí­nez, Omaira


    UNIVERSIDAD MARIANA

    • Calle 18 No. 34-104 Pasto (N)
    • (057) + 7244460 - Cel 3127306850
    • informacion@umariana.edu.co
    • NIT: 800092198-5
    • Código SNIES: 1720
    • Res. 1362 del 3 de febrero de 1983

    NORMATIVIDAD INSTITUCIONAL

    • Estatuto General
    • Reglamento General
    • Reglamento Educadores profesionales
    • Reglamento de Educados
    • Reglamento de Trabajo
    • PDI 2021 - 2028

    PROGRAMAS DE ESTUDIO

    • Programas de Pregrado
    • Especializaciones
    • Maestrías
    • Doctorados
    • Educación Virtual
    • Programas Técnicos y Tecnológicos

    PROGRAMAS DE FACULTAD

    • Ingeniería
    • Ciencias de la salud
    • Humanidades y Ciencias Sociales
    • Ciencias Contables, Económicas y Adm.
    • Educación

    Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electronico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co


    CONVOCATORIASINSCRIPCIÓN DE HOJAS DE VIDAGESTIÓN DEL TALENTO HUMANO


    POLÍTICA DE PROTECCIÓN DE DATOS PERSONALESCONDICIONES DE USO U TÉRMINOS LEGALESRÉGIMEN TRIBUTARIO ESPECIAL 2021


    Copyright Universidad Mariana

    Tecnología implementada por

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_tipoTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_tipoTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Universidad Mariana
    • Calle 18 No. 34 - 104 Pasto (N)
    • (602) + 7244460 - Cel. 3127306850
    • informacion@umariana.edu.co
    • NIT: 800092198-5
    • Código SNIES: 1720
    • Res. 1362 del 3 de febrero de 1983
    Normatividad institucional
    • Estatuto General
    • Reglamento General
    • Reglamento Educadores Profesionales
    • Reglamento de Educandos
    • Reglamento de Trabajo
    • PDI 2021 - 2028
    Programas de estudio
    • Programas Profesionales
    • Especializaciones
    • Maestrías
    • Doctorados
    • Educación Virtual
    • Programas Técnicos y Tecnológicos
    Programas por facultades
    • Ingeniería
    • Ciencias de la Salud
    • Humanidades y Ciencias Sociales
    • Ciencias Contables, Económicas y Administrativas
    • Educación

    Para la recepción de notificaciones judiciales se encuentra habilitada la cuenta de correo electrónico notificacionesjudiciales@umariana.edu.co

    • Trabaje con nosotros
    • Inscripción de Hojas de Vida
    • Gestión del Talento Humano
    • Política de Protección de Datos Personales
    • Condiciones de uso y términos legales
    • Régimen Tributario Especial 2022
    Universidad Mariana

    Copyright © 2023
    Universidad Mariana

    Acuerdo 015 del 18 de mayo de 2011
    Un espacio 100% libre de humo de cigarrillo

    Tecnología implementada por